terug naar overzicht
auteur: Martijn Bos

In 6 stappen naar een leercultuur - let's talk business!

Leren op de werkvloer wordt nog (te) vaak gezien als een vervelende onderbreking van de dagelijkse routine. Steeds meer organisaties zien echter in dat ze zonder ontwikkeling stil komen te staan en ingehaald worden door hun concurrentie. Leren heeft inmiddels een directe impact op gezondheid van organisaties. Het gemis aan bepaalde kennis en vaardigheden blijkt vaak een oorzaak te zijn van het niet behalen van bedrijfsdoelstellingen. Kortom; leren hoort bij een moderne bedrijfsvoering.

Innovatiegericht of behoudend

Of je het nu weet of niet, ook jouw organisatie heeft al een leercultuur. Tenminste, als je mensen in dienst hebt, dan leer je er elke dag wel iets op de werkplek. Omdat we biologisch gezien ‘geprogrammeerd’ zijn om te leren, kunnen onszelf er niet van weerhouden om het te doen. De echte vraag is of je een innovatie-gerichte leercultuur hebt die de organisatie succesvoller maakt, of een die conformiteit en stagnatie in de hand werkt. We kennen allemaal de risico's van het laatste: organisaties met een onderontwikkelde leercultuur hebben een groot verloop van talent, hebben moeite met klanten te behouden, en raken uiteindelijk op een aantal fronten achterop bij hun concurrenten. Het zijn op papier succesvolle bedrijven, maar uiteindelijk halen de kosten van de menselijke factor hen in, met alle gevolgen van dien.

Voordelen van leren

Organisaties die een op verandering gerichte leercultuur creëren, zijn voorbereid op een snel-veranderende omgeving. Zij weten dat leren net zo natuurlijk en logisch is als ademen en zij stimuleren het potentieel van mensen door leermogelijkheden te creëren en door leren op te nemen in de dagelijkse bedrijfsvoering. Een leercultuur veranderen doe je niet op een verloren namiddag maar kost tijd en energie. De onderstaande zes stappen vormen een leidraad voor het veranderen van een leercultuur. Zoals gezegd kost dat tijd en energie maar het levert uiteindelijk veel op:

* het verhoogt de betrokkenheid van werknemers, wat een directe impact heeft op productiviteit, retentie en klanttevredenheid. Lees hier meer over in Gallup's onderzoeksrapport getiteld, The State of the Global Workplace.

* het verhoogt van prestatieniveau’s door een "groeimindset" bij werknemers. Dr. Carol Dweck's onderzoek toont aan dat een groeimindset steeds hogere prestatieniveaus oplevert waar mensen leren van hun fouten en actief op zoek gaan naar uitdagingen.

* het vergroot creativiteit en innovatie binnen individuen en teams. Dr. Brené Brown's boek Daring Greatly illustreert dat wanneer bedrijven het nemen van risico's aanmoedigen en uitnodigen tot het leren van de waardevolle lessen die uit mislukking voortkomen, creativiteit en innovatie omhoog schieten. Met andere woorden, ze maken leren mogelijk.

* het verbetert de motivatie van werknemers. In zijn boek Drive heeft Dan Pink een breed scala aan onderzoek over motivatie samengevat. Studies tonen aan dat mensen het meest gemotiveerd zijn door autonomie, meesterschap, en een zinvol doel. Leren stelt werknemers op natuurlijke wijze in staat om zelfsturend te zijn, en geeft hen mogelijkheden om te groeien en te verbeteren.

* het zorgt ervoor dat je snelle veranderingen in de technologie bij kunt houden. Technologie drijft de behoefte voor werknemers om te worden bijgeschoold. De ontwikkeling gaat zo snel dat er ieder kwartaal een nieuw apparaat of software op de markt komt dat impact kan hebben op de bedrijfsvoering van organisaties. On-demand leren en micro-leren laat toe dat leren opgenomen wordt in de dagelijkse routines.

* het bevordert leiderschap en emotionele intelligentie. Leren is niet alleen voor technologie en "harde" vaardigheden. Belangrijke "menselijke" vaardigheden zoals leiderschap, zelfbeheersing, empathie, communicatie, conflictoplossing en culturele competentie kunnen worden geleerd. En zij zorgen voor meetbare voordelen in de hele organisatie.

In tijden van verandering erven de lerenden de aarde, terwijl de anderen zich toegerust vinden om om te gaan met een wereld die niet meer bestaat. -Eric Hoffer, sociaal filosoof en auteur


Maar hoe creëer je een verandergerichte leercultuur?

Het ontwikkelen van zo’n leercultuur is geen sinecure. Dat kost tijd en dus geld, maar het betaalt zich op den duur dubbel en dwars terug. De onderstaande tips vormen een handige leidraad bij het werken naar een andere organisatiecultuur. Wil je meer weten over de wijze waarop je hiermee aan de slag gaat? Neem dan contact op.

1. Respecteer de altijd aanwezige aard van leren. Leren gebeurt elke dag, of je het nu merkt of niet. Succesvolle leiders beschouwen leren niet als een gebeurtenis die gepland moet worden, maar eerder als een onbegrensde bron die verbeterd moet worden.


2. Waardeer leren als een weg naar meesterschap. Dit betekent dat het veilig moet zijn om risico's te nemen - en fouten te maken. Vier "aha"-momenten. Sta stil bij de geleerde lessen na gemaakte fouten en reflecteer als organisatie op wat er goed ging en wat de volgende keer beter moet.


3. Maak leren toegankelijk. On-demand learning stelt werknemers in staat om hun eigen antwoorden te zoeken en te vinden. Neurowetenschappers stellen dat dit soort leren veel langer wordt vastgehouden dan wanneer mensen alleen maar wordt verteld wat ze moeten doen.


4. Gebruik meerdere vormen van leren, ook wel blended learning genoemd. Niet elke vorm van leren werkt voor elke persoon of situatie. In-person learning bijvoorbeeld maakt hands-on toepassing en samenwerking mogelijk die specifiek zijn voor de behoeften, structuren en doelstellingen van uw organisatie.


5. Leer managers hoe ze moeten coachen. Door werknemers te coachen door vragen te stellen, bouw je op een natuurlijke manier hun competentie en vertrouwen op. Zo kan onderzoekend leren werknemers helpen te leren wat de kenmerken zijn van een topprestatie. Deze informatie kan hen helpen dat piekniveau consistenter te bereiken.


6. Evalueer prestaties op basis van leren. Nieuwe modellen voor performance management tonen aan dat het meten van leren, samen met prestaties, uiteindelijk beide verhoogt.


"Er zitten 10 zaden in een appel. Maar hoeveel appels zitten er in een zaadje? Help je medewerkers groeien, zodat ze de getalenteerde arbeidskrachten worden die je morgen nodig hebt."


De medewerkers hebben de mogelijkheid om organisaties naar nieuwe hoogten te stuwen en zo'n transformatieve leercultuur draagt dus direct bij aan het succes van organisaties. Wil je weten wat de mogelijkheden zijn voor jouw organisatie? Neem dan contact op via m.bos@talentencampusoss.nl

foto: Dylan Gillis via Unsplash